Höst och vinter är lika med våta kläder

Barn skall helst vara utomhus så mycket som möjligt, där de kan leka och busa mera fritt än inomhus. Detta gäller även oavsett årstid, och oavsett om det regnar eller är solsken. Det betyder att deras kläder ofta fort bliver smutsiga och våta, när höstrusket eller vinter-slasket kommer till Sverige. Ofta går det år några olika set kläder på en och samma dag. Denna tid på året är det en stor hjälp att ha en effektiv torktumlare till rådighet, och om möjligt även ett torkskåp. Här kommer därför ett par råd om torktumlare, och torkning av våta kläder.

Energisnåla maskiner sparar pengar i längden

Ofta kan man spara både på miljön och elräkningen, genom att välja en energisnål torktumlare när man skall köpa torktumlare. De mest energisnåla varianterna har energimärkningen A+++, och skalan går vidare till A++, A+. A. B, C osv. De energi-vänligaste varianterna har oftast värmepumpsteknologi, som tar upp värme från luften och återger sedan värmen tillbaka till trumman och återanvänder på så sätt värmen. En annan fördel när man skall spara energi, är om maskinen är sensorstyrd. Det betyder att tumlaren känner av när kläderna är torra, istället för att man själv skall avgöra hur länge den skall köra.

Torka smart

En sak som många glömmer, är att man fortfarande kan torka kläder utomhus på sin tvättlina, även om det är kallt ute. Det skall vara torrväder, vilket det såklart inte är lika ofta på vinterhalvåret som sommarhalvåret, men på dagar med fint väder torkar kläderna även om det är låg temperatur ute. När man använder torktumlare, skall man vara uppmärksam på vilket maxkapacitet den har, och att man inte fyller i för mycket kläder på en gång. Om man har för mycket i, bliver resultatet inte lika bra, och man måste ofta köra maskinen i mycket längre tid. Man skall därutöver se till att rensa luftfiltret före varje användning.

redaktionen
ADMINISTRATOR